Programy autorskie

"Program pracy wychowawczej"

Programem wychowawczym objęte są dzieci w wieku przedszkolnym uczęszczające do danej palcówki przedszkolnej. Zadania wychowawcze zawarte w programie wychowawczym realizowane są w sposób jednolity przez wszystkich pedagogów w oparciu o odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Wychowawcy powinni współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. W realizacji programu wychowawczego uczestniczą także dzieci, które wspólnie tworzą i przestrzegają Kodeksu Przedszkolaka. Pracownicy niepedagogiczni natomiast wspierać powinni działania nauczycieli. Program wychowawczy jest zbiorem celów ukierunkowujących działania nauczyciela oraz wspomagających w oparciu o pozytywną motywację, kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie.

Wyodrębniono następujące jego cele:

  • Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem życia dziecka.
  • Nauka komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
  • Nauka umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z otoczeniem.
  • Kształtowanie podstawowych zasad moralnych: życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności, uczciwości, polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu, rozróżniania dobra od zła itp.
  • Uświadamianie dzieci o ich prawach i obowiązkach.
  • Okazanie wsparcia w procesie budowania pozytywnego obrazu własnego "Ja".
  • Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających w nim zagrożeń.
  • Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody.
  • Wykształcenie nawyku dbałości o własne zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.
  • Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.

Obszary programu wychowawczego oparte zostały na podstawie programowej wychowania przedszkolnego:

  • Dziecko w społeczeństwie
  • Dziecko i jego zdrowie
  • Dziecko a ekologia
  • Dziecko - mały patriota
  • Dziecko, nauka i różne formy zainteresowań

Program wychowawczy opracowały Anna Różycka, Anna Świetlicka.


„Mały Geniusz”- program dla dzieci zdolnych.

Program "Mały geniusz"  jest programem otwartym bez podziału na grupy wiekowe. Nauczyciel realizuje treści biorąc pod uwagę zainteresowania, potrzeby, możliwości dzieci. Ważne jest, aby dziecko czerpało z uczestniczenia w zajęciach teatralnych, matematycznych, plastycznych radość i samozadowolenie, a także miało okazję do osiągania sukcesu i w konsekwencji motywację do podejmowania dalszych wyzwań.

Głównymi celami programu jest:

  • Stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych;
  • Rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej;
  • Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;
  • Budzenie wiary we własne możliwości;
  • Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci;
  • Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego;
  • Rozwijanie logicznego myślenia poprzez kształtowanie pojęć;
  • Nabywanie doświadczeń zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny;
  • Wytwarzanie pozytywnych relacji i postaw w zakresie rozwoju dziecka;
  • Zaspokajanie potrzeb natury emocjonalnej;
  • Wyrabianie potrzeb społecznych;
  • Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim;
  • Bogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną;
  • Rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu;
  • Wdrażanie do posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym i fleksyjnym;
  • Rozwijanie zainteresowań czytelniczych jako źródła wiedzy i przeżyć;
  • Rozwijanie aktywności twórczej w zakresie słowa mówionego;
  • Rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnych;
  • Rozbudzanie aktywności i samodzielności dzieci poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej;
  • Nabywanie i rozwijanie umiejętności matematycznych potrzebnych do podjęcia nauki w szkole;
  • Nabywanie umiejętności praktycznego zastosowania w codziennym życiu kompetencji matematycznych;
  • Stwarzanie warunków do zdobywania kompetencji matematycznych w czasie zabawy;
  • Kształtowanie i rozwijanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami matematycznymi;

Program podzielony został na trzy aktywności:

  • Aktywność matematyczną;
  • Aktywność plastyczną;
  • Aktywność teatralną;
  • Dzięki programowi „Mały Geniusz” dzieci nabędą takie umiejętności jak:
  • dostrzeganie walorów estetycznych przedmiotów, zjawisk w przyrodzie, różnorodność barw i form;
  • posługiwanie się plamą, linią, szeroką paletą barw;
  • ukazywanie za pomocą działań plastycznych swoich spostrzeżeń i przeżyć o otaczającym świecie;
  • poznanie różnorodnych techniki plastycznych oraz będą posługiwać się nimi w praktyce;
  • przedstawienie ruchem, gestem danej postać, zwierzęcia, rzeczy, sytuacji, czynność;
  • rozpoznawanie, nazwanie, wyrażanie stanów emocjonalnych;
  • skoordynowanie ruchu ze słowem;
  • prawidłowe zbudowanie zdania pod względem gramatycznym;
  • wypowiadanie się na temat utworu;
  • tworzenie własnych zakończeń;
  • tworzenie własnej bajki, opowiadania;
  • stosowanie intonacji w wypowiedziach;
  • operowanie rekwizytem;
  • dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, por roku, dni tygodnia i miesięcy;
  • odtworzenie wysłuchanych rytmów za pomocą układu klocków, pasków papieru itp.; mierzenie przedmiotów i rozumie stałość miary (długość, szerokość, wysokość);
  • dokonywanie pomiarów względem siebie lub innego przedmiotu;
  • nazywanie pory dnia, pory roku, dni tygodnia, miesiące stosuje określenia dzisiaj, wczoraj, jutro;
  • porównywanie wielkość przedmiotu względem siebie lub innego przedmiotu;
  • poznanie różnych rodzajów wag, poznanie  ich roli w określaniu masy przedmiotów;
  • rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych i manipulacyjnych poprzez
  • wykorzystywanie w zabawach figur geometrycznych;
  • klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych;
  • porządkowanie jednorodnych przedmiotów w otoczeniu na podstawie różnic pomiędzy nimi;
  • układanie dowolnych kompozycji, mozaiki, obrazków z figur geometrycznych;
  • rozpoznawanie figur geometrycznych, określanie ich charakterystycznych cech;
  • Program opracowały Maria Szczecińska, Anna Łyszkowska, Marika Suwald.

Program terapii pedagogiczno - psychologicznej

Założenia programu

Program został przygotowany na potrzeby Przedszkola Miejskiego nr 13 w Pabianicach i jest zgodny z podstawą programową.
Skierowany jest do dzieci 3 -6 letnich wymagających pomocy psychologiczno – pedagogicznej. W założeniu program eksponuje działania ukierunkowane na usprawnianie funkcji słuchowo- językowych, wzrokowych, manualnych, grafomotorycznych, orientacji przestrzennej, umiejętności matematycznych oraz na kształcenie prawidłowego rozwoju społecznego i emocjonalnego.

Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie i grupowo i opierają się na wcześniejszych obserwacjach, opiniach i orzeczeniach wydawanych przez uprawnione poradnie. Program przewiduje stopniowe opanowanie poszczególnych umiejętności, poczynając od najprostszych zadań do coraz trudniejszych dostosowanych do indywidualnych predyspozycji i opierających się na wcześniejszych doświadczeniach dziecka. Treści programowe podzielone są na działy – zadania terapeutyczne.
Zawierają one obszary podstawy programowej, do których przyporządkowane zostały odpowiednie cele oraz sposoby realizacji. W programie uwzględniono metody, formy, zasady i środki stosowane w terapii oraz  oprócz wskazanych metody wspierające ogólny rozwój dziecka. Autorzy wskazują na znaczenie współpracy z rodzicami, nauczycielami, logopedą oraz - w miarę potrzeb – lekarzami specjalistami.

Cele programu:

  • poprawa komunikacji i stymulacja ogólnorozwojowa;
  • usprawnienie umiejętności koncentracji uwagi;
  • zwiększenie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, grafomotoryki, wyrobienie płynności i harmonii ruchów ręki (ruchy okrężne, pionowe, poziome, faliste od strony lewej do prawej i z góry do dołu);
  • rozwój kompetencji społecznych;
  • poszerzanie zasobu słownictwa;
  • doskonalenie zdolności percepcyjnych i myślowych na materiale spostrzeganym wzrokowo; usamodzielnienie dziecka;
  • wspieranie rozwoju społeczno – emocjonalnego; eliminowanie konfliktów przez uczenie kompromisu, eliminowanie napięć emocjonalnych;
  • kształcenie poczucia obowiązkowości i odpowiedzialności;
  • praca nad poczuciem własnej wartości;
  • nauka wielozmysłowego poznawania otoczenia;
  • odkrycie i rozwijanie indywidualnych możliwości dziecka;
  • współdziałanie z nauczycielem;
  • wyzwalanie aktywności dziecka;
  • dostarczanie dziecku poczucia bezpieczeństwa;
  • rozluźnienie napięcia mięśniowego.

Metody i techniki

  • metoda malowania 10 palcami,
  • rysowane wierszyki,
  • techniki relaksacyjne,
  • elementy Metody Dobrego Startu – program przygotowujący do nauki pisania,
  • muzykoterapia,
  • zabawy paluszkowe,
  • pedagogika zabawy,
  • metoda Paula Dennisona,
  • metoda W, Sherborne,
  • metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej – elementy,
  • metody czynne, słowne, oglądowe.

Program opracowały Dorota Koziara, Aleksandra Rękorajska, Agnieszka Szyktac-Ciekańska.