Programy autorskie
"Program pracy wychowawczej"
Programem wychowawczym objęte są dzieci w wieku przedszkolnym uczęszczające do danej palcówki przedszkolnej. Zadania wychowawcze zawarte w programie wychowawczym realizowane są w sposób jednolity przez wszystkich pedagogów w oparciu o odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Wychowawcy powinni współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. W realizacji programu wychowawczego uczestniczą także dzieci, które wspólnie tworzą i przestrzegają Kodeksu Przedszkolaka. Pracownicy niepedagogiczni natomiast wspierać powinni działania nauczycieli. Program wychowawczy jest zbiorem celów ukierunkowujących działania nauczyciela oraz wspomagających w oparciu o pozytywną motywację, kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie.
Wyodrębniono następujące jego cele:
- Wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem życia dziecka.
- Nauka komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Nauka umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z otoczeniem.
- Kształtowanie podstawowych zasad moralnych: życzliwości, tolerancji, sprawiedliwości, odpowiedzialności, uczciwości, polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu, rozróżniania dobra od zła itp.
- Uświadamianie dzieci o ich prawach i obowiązkach.
- Okazanie wsparcia w procesie budowania pozytywnego obrazu własnego "Ja".
- Uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających w nim zagrożeń.
- Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi i przyrody.
- Wykształcenie nawyku dbałości o własne zdrowie, higienę i bezpieczeństwo.
- Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
Obszary programu wychowawczego oparte zostały na podstawie programowej wychowania przedszkolnego:
- Dziecko w społeczeństwie
- Dziecko i jego zdrowie
- Dziecko a ekologia
- Dziecko - mały patriota
- Dziecko, nauka i różne formy zainteresowań
Program wychowawczy opracowały Anna Różycka, Anna Świetlicka.
„Mały Geniusz”- program dla dzieci zdolnych.
Program "Mały geniusz" jest programem otwartym bez podziału na grupy wiekowe. Nauczyciel realizuje treści biorąc pod uwagę zainteresowania, potrzeby, możliwości dzieci. Ważne jest, aby dziecko czerpało z uczestniczenia w zajęciach teatralnych, matematycznych, plastycznych radość i samozadowolenie, a także miało okazję do osiągania sukcesu i w konsekwencji motywację do podejmowania dalszych wyzwań.
Głównymi celami programu jest:
- Stwarzanie okazji do poznawania różnorodnych technik plastycznych;
- Rozwijanie wrażliwości zmysłowej, estetycznej;
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie;
- Budzenie wiary we własne możliwości;
- Stymulowanie rozwoju i inspirowanie twórczych działań dzieci;
- Uwrażliwienie na piękno słowa mówionego;
- Rozwijanie logicznego myślenia poprzez kształtowanie pojęć;
- Nabywanie doświadczeń zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny;
- Wytwarzanie pozytywnych relacji i postaw w zakresie rozwoju dziecka;
- Zaspokajanie potrzeb natury emocjonalnej;
- Wyrabianie potrzeb społecznych;
- Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem literackim;
- Bogacenie czynnego słownictwa dzieci i uściślenie pojęć związanych z działalnością teatralną;
- Rozwijanie umiejętności przedstawiania poznanych utworów za pomocą gestu, mimiki, ruchu;
- Wdrażanie do posługiwania się mową poprawną pod względem gramatycznym i fleksyjnym;
- Rozwijanie zainteresowań czytelniczych jako źródła wiedzy i przeżyć;
- Rozwijanie aktywności twórczej w zakresie słowa mówionego;
- Rozwijanie umiejętności operowania głosem pod względem intonacyjnych;
- Rozbudzanie aktywności i samodzielności dzieci poprzez działania z zakresu edukacji matematycznej;
- Nabywanie i rozwijanie umiejętności matematycznych potrzebnych do podjęcia nauki w szkole;
- Nabywanie umiejętności praktycznego zastosowania w codziennym życiu kompetencji matematycznych;
- Stwarzanie warunków do zdobywania kompetencji matematycznych w czasie zabawy;
- Kształtowanie i rozwijanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z zadaniami matematycznymi;
Program podzielony został na trzy aktywności:
- Aktywność matematyczną;
- Aktywność plastyczną;
- Aktywność teatralną;
- Dzięki programowi „Mały Geniusz” dzieci nabędą takie umiejętności jak:
- dostrzeganie walorów estetycznych przedmiotów, zjawisk w przyrodzie, różnorodność barw i form;
- posługiwanie się plamą, linią, szeroką paletą barw;
- ukazywanie za pomocą działań plastycznych swoich spostrzeżeń i przeżyć o otaczającym świecie;
- poznanie różnorodnych techniki plastycznych oraz będą posługiwać się nimi w praktyce;
- przedstawienie ruchem, gestem danej postać, zwierzęcia, rzeczy, sytuacji, czynność;
- rozpoznawanie, nazwanie, wyrażanie stanów emocjonalnych;
- skoordynowanie ruchu ze słowem;
- prawidłowe zbudowanie zdania pod względem gramatycznym;
- wypowiadanie się na temat utworu;
- tworzenie własnych zakończeń;
- tworzenie własnej bajki, opowiadania;
- stosowanie intonacji w wypowiedziach;
- operowanie rekwizytem;
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, por roku, dni tygodnia i miesięcy;
- odtworzenie wysłuchanych rytmów za pomocą układu klocków, pasków papieru itp.; mierzenie przedmiotów i rozumie stałość miary (długość, szerokość, wysokość);
- dokonywanie pomiarów względem siebie lub innego przedmiotu;
- nazywanie pory dnia, pory roku, dni tygodnia, miesiące stosuje określenia dzisiaj, wczoraj, jutro;
- porównywanie wielkość przedmiotu względem siebie lub innego przedmiotu;
- poznanie różnych rodzajów wag, poznanie ich roli w określaniu masy przedmiotów;
- rozwijanie umiejętności konstrukcyjnych i manipulacyjnych poprzez
- wykorzystywanie w zabawach figur geometrycznych;
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech wspólnych;
- porządkowanie jednorodnych przedmiotów w otoczeniu na podstawie różnic pomiędzy nimi;
- układanie dowolnych kompozycji, mozaiki, obrazków z figur geometrycznych;
- rozpoznawanie figur geometrycznych, określanie ich charakterystycznych cech;
- Program opracowały Maria Szczecińska, Anna Łyszkowska, Marika Suwald.
Program terapii pedagogiczno - psychologicznej
Założenia programu
Program został przygotowany na potrzeby Przedszkola Miejskiego nr 13 w Pabianicach i jest zgodny z podstawą programową.
Skierowany jest do dzieci 3 -6 letnich wymagających pomocy psychologiczno – pedagogicznej. W założeniu program eksponuje działania ukierunkowane na usprawnianie funkcji słuchowo- językowych, wzrokowych, manualnych, grafomotorycznych, orientacji przestrzennej, umiejętności matematycznych oraz na kształcenie prawidłowego rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie i grupowo i opierają się na wcześniejszych obserwacjach, opiniach i orzeczeniach wydawanych przez uprawnione poradnie. Program przewiduje stopniowe opanowanie poszczególnych umiejętności, poczynając od najprostszych zadań do coraz trudniejszych dostosowanych do indywidualnych predyspozycji i opierających się na wcześniejszych doświadczeniach dziecka. Treści programowe podzielone są na działy – zadania terapeutyczne.
Zawierają one obszary podstawy programowej, do których przyporządkowane zostały odpowiednie cele oraz sposoby realizacji. W programie uwzględniono metody, formy, zasady i środki stosowane w terapii oraz oprócz wskazanych metody wspierające ogólny rozwój dziecka. Autorzy wskazują na znaczenie współpracy z rodzicami, nauczycielami, logopedą oraz - w miarę potrzeb – lekarzami specjalistami.
Cele programu:
- poprawa komunikacji i stymulacja ogólnorozwojowa;
- usprawnienie umiejętności koncentracji uwagi;
- zwiększenie sprawności manualnej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, grafomotoryki, wyrobienie płynności i harmonii ruchów ręki (ruchy okrężne, pionowe, poziome, faliste od strony lewej do prawej i z góry do dołu);
- rozwój kompetencji społecznych;
- poszerzanie zasobu słownictwa;
- doskonalenie zdolności percepcyjnych i myślowych na materiale spostrzeganym wzrokowo; usamodzielnienie dziecka;
- wspieranie rozwoju społeczno – emocjonalnego; eliminowanie konfliktów przez uczenie kompromisu, eliminowanie napięć emocjonalnych;
- kształcenie poczucia obowiązkowości i odpowiedzialności;
- praca nad poczuciem własnej wartości;
- nauka wielozmysłowego poznawania otoczenia;
- odkrycie i rozwijanie indywidualnych możliwości dziecka;
- współdziałanie z nauczycielem;
- wyzwalanie aktywności dziecka;
- dostarczanie dziecku poczucia bezpieczeństwa;
- rozluźnienie napięcia mięśniowego.
Metody i techniki
- metoda malowania 10 palcami,
- rysowane wierszyki,
- techniki relaksacyjne,
- elementy Metody Dobrego Startu – program przygotowujący do nauki pisania,
- muzykoterapia,
- zabawy paluszkowe,
- pedagogika zabawy,
- metoda Paula Dennisona,
- metoda W, Sherborne,
- metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej – elementy,
- metody czynne, słowne, oglądowe.
Program opracowały Dorota Koziara, Aleksandra Rękorajska, Agnieszka Szyktac-Ciekańska.