Współpraca

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM

Jednym z zadań Przedszkola Miejskiego Nr 13 jest szeroka współpraca ze środowiskiem. Jest to niezwykle ważny element  aktywności naszych podopiecznych. Dzięki niej mamy okazję znaleźć się w wielu ciekawych miejscach, poznać interesujących ludzi a co za tym idzie zdobyć wszechstronną wiedzę i kształcić umiejętności. Współpraca ze środowiskiem rozbudza zaciekawienie u dzieci, sprawia, że chętnie poznają świat wieloma zmysłami i rozwijają swoją kreatywność. Oprócz tego mamy możliwość zaprezentowania swoich umiejętności przed szerszą publicznością a tym samym promujemy talenty naszych przedszkolaków. W związku z tym nasza placówka kładzie duży nacisk na organizację wszelkiego rodzaju wycieczek, wyjść oraz spotkań z ciekawymi ludźmi już od najmłodszych grup przedszkolnych. W przeciągu ponad dwudziestoletniej działalności przedszkole nawiązało stałe kontakty z innymi placówkami przedszkolnymi, szkołami, instytucjami kulturalnymi, zakładami pracy, itp.

Oto niektóre z nich:

  • Biblioteka Miejska – dzieci poznają zasady korzystania z księgozbioru; biorą udział w konkursach; przygotowują uroczystości dla dzieci ze Szkoły Specjalnej;
  • Zakładowy Dom Kultury – spotkania z historią: dzieci poznają wystrój mieszkań dawnych fabrykantów;
  • Miejski Ośrodek Kultury – biorą udział w konkursach recytacji wierszy oraz piosenki;
  • Młodzieżowy Dom Kultury – poznają pracownie: plastyczną, fotograficzną, muzyczną, baletową, modelarską;
  • Dom Kultury w Bychlewie – dzieci oglądają pokazy tańców ludowych w wykonaniu zespołu „ Bychlewianka”, oglądają stroje ludowe, dawne instrumenty
  • muzyczne, poznają ciekawe zawody np. kowala;
  • Osiedlowy Dom Kultury „ Barak” -  oglądają wystawy plastyczne, fotograficzne; uczestniczą w zabawach choinkowych, z okazji Dnia Dziecka i innych;
  • Poczta Polska S. A. – dzieci poznają pracę urzędników pocztowych oraz listonosza; śledzą drogę listu;
  • PACO – BANK – poznają możliwości wykorzystania komputera w banku;
  • PSS „ Społem” Piekarnia – poznają kolejne etapy wypieku pieczywa, ciastek;
  • Stacja Sanepidu – dzieci poznają obsługę mikroskopu poprzez oglądanie kurzu, pajęczyny itp. w powiększeniu,
  • Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej – dzieci badają w laboratorium czystość wody z różnych ujęć oraz oglądają proces technologiczny wytwarzania ciepła;
  • Komenda Policji – poznają pracę policjanta oraz zasady ruchu drogowego, oglądają tresurę psa – tropiciela;
  • Straż Pożarna – poznają wyposażenie wozu strażackiego oraz przypatrują się  próbnym ćwiczeniom strażaków;
  • Lotnisko Lublinek – zapoznają się z pracą kontrolerów lotu, poznają maszyny historyczne: śmigłowiec radziecki, radzieckie samoloty myśliwskie oraz maszyny cywilne będące aktualnie w użyciu;
  • Lotnisko Łask - poznanie pracy żołnierzy zawodowych pracujących na lotnisku, pokaz lotów samolotów ,,Mig"
  • Dworzec PKP Łódź – Kaliska – poznają pracę kontrolerów ruchu pociągów, pracę kasjera oraz sposób obsługi elektrowozu przez maszynistę;
  • Redakcja „ Nowe Życie Pabianic”, „ Życie Pabianic” – poznają pracę redaktora oraz wygląd i wyposażenie redakcji;
  • Muzeum Miasta Pabianic – dzieci oglądają każdą nową wystawę, a także biorą udział w specjalnie dla nich organizowanych spotkaniach z etnografem, ornitologiem i archeologiem;
  • Muzeum Etnograficzne w Łodzi -  poznają historię, tradycje i zwyczaje regionu sieradzkiego;
  • Planetarium w Łodzi – poznają podstawowe pojęcia dotyczące wszechświatu i kosmosu;
  • Telewizja – Łódź – dzieci brały czynny udział w nagraniu programu dla dzieci „ TOŚMO” oraz oglądały jego realizację;
  • Radio – Łódź – dzieci brały czynny udział w nagraniu audycji radiowej;
  • Radio „ Plus” – dzieci nagrały wiersz M. Przewoźniaka „Czarownica i próchnica”;
  • Puszcza Bolimowska – dzieci poznały piękną florę puszczy;
  • Wystawa Klocków Lego – poznały różne możliwości wykorzystania klocków;
  • Wystawa Dinozaurów – oglądały dinozaury w ich naturalnej wielkości;
  • Korty tenisowe – próbują gry w tenisa;
  • Basen kąpielowy – próbują pływać pod czujnym okiem instruktora;
  • Punkty usługowe – zakład szewski, krawiecki, fryzjerski, zegarmistrzowski, fotograficzny – poznają specyfikę pracy w nich;
  • Sklepy o różnorodnej branży, apteka, kwiaciarnia
  • parafia p.w. Trójcy Przenajświętszej w  Pabianicach – gdzie od kilku lat organizujemy ogólno miejski Przegląd Kolęd i Pastorałek

Spotkania z ciekawymi ludźmi:

  • Spotkania z leśniczym o każdej porze roku – dzieci poznają świat roślin i zwierząt; Spotkanie z poezją – dzieci słuchają niepublikowanych wierszy w wykonaniu autora A. Gaćkowskiego;
  • Spotkanie z prehistorią – dzieci poznają dzieje „ Ludzi prehistorycznych” poprzez opowieści historyka D. Klemba;
  • Spotkanie z fizyką – dzieci oglądają doświadczenia z magnesem przygotowane przez nauczyciela fizyki – S. Guzowskiego;
  • Spotkanie z drużyną harcerską – dzieci biorą udział w zabawach i pląsach harcerskich;
  • Spotkanie z Towarzystwem Przyjaciół Indian – dzieci poznają zwyczaje Indian, ich stroje i pieśni;
  • Spotkanie z pracownikiem Straży Miejskiej – dzieci biorą udział w zajęciach w ramach akcji „ Bezpieczne Miasto” oraz „ Dziecko na drodze”;
  • Spotkanie z weterynarzem J. Strachowskim – dzieci uczą się jak należy opiekować się małymi pieskami;
  • Spotkanie z pielęgniarką – dzieci uczą się jak należy dbać o zdrowie;
  • potkanie z lekarzem rodzinnym D. Rynkiewicz - dzieci poznają wirusy i zarazki;
  • Spotkanie z członkami Osiedlowego Klubu Seniora „Jarzębinki” – dzieci słuchają piosenek w wykonaniu członków klubu;
  • Spotkanie z twórcą ludowym H. Kociołek – dzieci poznają technikę wykonania ozdób z papieru;
  • Spotkanie z artystą plastykiem E. Bartoszek – dzieci poznają techniki malarskie;
  • Spotkanie z plastykiem M. Adamczyk – dzieci poznają sposoby abstrakcyjnego przyozdabiania wielkanocnych jaj;
  • Spotkanie ze specjalistą gimnastyki korekcyjnej oraz rehabilitantką – dzieci uczą się przeciwdziałania wadom postawy;
  • Spotkanie z ekologiem z MOK-u K. Cegiełką – dzieci poznają ciekawe zjawiska przyrodnicze;
  • Spotkanie z pensjonariuszami Domu Opieki Społecznej – dzieci prezentują własne programy artystyczne
  • Spotkanie z geodetą – zapoznanie z jego pracą oraz urządzeniami używanymi podczas jej wykonywania; utrwalenie umiejętności mierzenia odległości krokami oraz stopa za stopą;
  • Spotkanie z lekarzem neurologiem oraz lekarzem pogotowia  p. Karp– przezwyciężenie lęku i obawy przed wizytą u lekarzy, zapoznanie z przyrządami i aparatami medycznymi, rozwijanie zmysłu węchu poprzez rozpoznawanie zapachów;

Współpraca ze szkołami:

  • Szkoła Ogrodnicza w Ksawerowie – dzieci oglądają wzrost roślin w szklarniach;
  • Szkoła Baletowa –dzieci obserwują taniec klasyczny;
  • Szkoła Tańca – dzieci poznają taniec nowoczesny;
  • Szkoła Muzyczna – dzieci poznają instrumenty muzyczne ( skrzypce, fortepian, klarnet, flet poprzeczny i inne ) oraz słuchają koncertów w wykonaniu absolwentów naszego przedszkola;
  • Szkoła Specjalna –dzieci występują dla dzieci upośledzonych oraz biorą udział we wspólnej zabawie;
  • Szkoła Podstawowa Nr 1, 3, 14, 16, 17 – dzieci poznają budynki szkół oraz biorą udział w zajęciach lekcyjnych;
  • Gimnazjum Nr 2 – dzieci uczestniczą w lekcji angielskiego;
  • Gimnazjum Nr 3 – dzieci uczestniczą w lekcjach fizyki i chemii;
  • II Liceum Ogólnokształcące – dzieci biorą udział w lekcjach biologii i fizyki;
  • Łódzka Szkoła Filmowa – dzieci zwiedzają zaplecze szkoły, obserwują pracę operatora, kamerzysty, scenarzysty; zwiedzają rekwizytornię;

Współpraca z przedszkolami:

  • Przedszkole Sióstr Honoratek w Łodzi;
  • Przedszkole Nr 156 w Łodzi;
  • Przedszkole Nr 137 w Łodzi;
  • Przedszkole Nr 40 w Łodzi;
  • Przedszkole Nr 2 w Toruniu;
  • Przedszkole w Górce Pabianickiej;
  • Przedszkole Nr 6 w Pabianicach;
  • Przedszkole Nr 8 w Pabianicach;
  • Przedszkole nr 3 w Belgii na Osiedlu Schaerbbek w Brukseli.